Získávání či budování odkazů, neboli link building (často se uvádí nesprávně linkbuilding), je nepostradatelnou součástí SEO. Příchozí (zpětné) odkazy na váš web a jejich kvalita a počet totiž patří mezi faktory, na základě kterých jsou weby hodnoceny v přirozeném vyhledávání. Pomůžou vám nejen k vyšším pozicích ve výsledcích vyhledávání, ale i k budování autority vašeho webu.
Dnes největší světový vyhledávač Google přišel před více než 20 lety s metodou hodnocení webů v přirozeném vyhledávání, kterou částečně okopírovali další vyhledávače, včetně českého Seznamu. Google totiž fungoval na principu analýzy vztahů mezi weby a důležitost webu hodnotil na základě odkazů: jejich počtu a relevance webů, ze kterých přicházely.
Dnes už Google (a další vyhledávače) fungují na složitějším systému algoritmů. Odkazy jsou ale stále jedním z hlavních hodnoticích faktorů.
Americká společnost MOZ v roce 2015 udělala průzkum faktorů ovlivňujících dobré pozice na Googlu. Faktory související s odkazy jsou na prvních dvou místech.
Jak přemýšlet nad získáváním odkazů
Ještě před 8 lety stačilo, abyste pro svůj web získali velké množství jakýchkoliv odkazů a mohli jste se radovat z dobrých pozic. To už ale dneska neplatí, protože vyhledávače hodnotí weby daleko komplexněji. Menší množství odkazů z autoritativních, tematicky souvisejících webů má daleko větší váhu než velké množství odkazů z netematických webů.
Jak tedy v dnešní dobře přemýšlet nad link buildingem?
Tak za prvé všechno začíná a končí u vašeho webu, který by měl měl přinášet hodnotný a zajímavý obsah pro své uživatele. Obsah, který si zaslouží být odkazovaný. Ideálně takový, na který budou chtít odkazovat jiné, dobře vnímané weby samy.
Jenže, co si budeme budeme povídat? Nestává se často, aby ostatní weby samy od sebe chtěly odkazovat na jiné (vždyť to skoro nedělají ani velká internetová média). K tomu mají různorodé důvody - možná na váš obsah nenarazili, ale spíše si svůj vlastní prostor natolik hýčkají, že nechtějí odvádět své návštěvníky jinam, aniž by z toho sami něco získali. Nakonec to zní logicky, ne? Proto je tomu potřeba pomoci promyšlenou strategií aktivního získávání odkazů.
Aby byla vaše strategie dlouhodobě udržitelná, měli byste nad získáváním odkazů přemýšlet jako nad získáváním (business) partnerů. Vždy je důležitá oboustranná spokojenost, proto byste, ještě než je začnete oslovovat, měli najít něco, co je bude motivovat, aby na vás odkázali. To už pak mohou být různé věci, záleží na tom, co je jejich cílem.
Co vám přinesou zpětné odkazy
Jak jsem zmiňovala na začátku, odkazy jsou pořád klíčovým faktorem, který vám pomůže dostat se na vyšší pozice v přirozeném vyhledávání.
Kromě pozic však beru jako jasný benefit i odkazy samotné. Nezapomínejme na to, že běžný uživatel se stále pohybuje internetem pomocí klikání na odkazy 🙂 Berte je proto jako další zdroj návštěvnosti pro váš web.
Poslední důležitou věcí, kterou je třeba zmínit, je prolínání budování odkazů s PR. Vždyť on-line PR je v základě o tom získávat zmínky o vaší značce na různých místech na internetu, kde se pohybuje vaše cílová skupina. A to samé v podstatě děláte, když získáváte odkazy.
Je pro vás link building ta správná cesta?
Stručně a jasně bych mohla napsat, že bez nulového odkazového “portfolia” se v přirozeném vyhledávání moc vysoko nedostanete. Jenže otázka spíš zní: Jak intenzivně se link buildingu musím věnovat? A tady už odpověď tak jednoduchá není.
U B2B a méně konkurenčních segmentů, které jsou úzce zaměřené, nejspíš nebude potřeba trávit získáváním odkazů hodiny a hodiny. Pokud máte vyladěné on-page SEO faktory (tedy elementy přímo na webu), bude vám stačit čas od času získat pár relevantních odkazů.
U konkurenčních segmentů nebo e-shopů, které prodávají různé zboží, už to tak jednoduché není. Hlavně u e-shopů se většinou optimalizuje na velký počet klíčových slov a je potřeba získávat různorodé odkazy pro různorodé fráze. Bývá to tak poměrně náročné jak na čas, tak na vymýšlení nových nápadů, kde a jak získat odkazy.
V jednom z dalších článků vám poradím, kde získávat odkazy, a jak na této aktivitě co nejvíc ušetřit.
Lucie Šmídová, specialistka na SEO a link building. https://www.linkedin.com/in/luciesmidova/
Lucie Šmídová, specialistka na SEO a link building, https://www.linkedin.com/in/luciesmidova/
ÚT, 27/11/2018 - 11:30
Komentáře