Co je CRM a jak vám zefektivní podnikání
CRM
zkratka, která zlepší vaše vztahy se zákazníky
Customer relationship management – řízení vztahu se zákazníky.
Zkratka CRM ukrývá data, systémy, strategie a technologie se společným cílem – budování a udržení vztahu se zákazníky. Správnou konverzací, na správném kanálu, ve správný čas.
CRM stojí na 3 pilířích:
DATA
TECHNOLOGIE
KOMUNIKACE
Všechny tři pilíře dohromady vám pomáhají poznat a odhadovat potřeby, přání i obavy vašich zákazníků a předvídat tak jejich nákupní chování.
Jak to funguje v praxi?
Potenciální zákazník vyplní a odešle formulář s dotazem na vašem webu a připojí svůj e-mail (data), systém e-mail i s dotazem uloží a vytvoří kartu zákazníka (technologie), obchodníkovi vyskočí upozornění, že potenciální klient má zájem o spolupráci a napíše mu osobní e-mail (komunikace).
K čemu slouží CRM systém
V příkladu výše se objevil systém – CRM systém. Ten dohlíží na to, abyste vy (nebo váš tým) se zákazníky vždy komunikovali efektivně, na správná témata a ve vhodný čas.
Ještě před pár lety si mohly CRM dovolit jen největší firmy, dnes už je dostupný i pro samostatné OSVČ za pár stokorun.
Bez CRM systému se firmy obejdou, bez budování vztahu se zákazníky ne. Proto se místo CRM systémů ve firmách často používá e-mail, tabulky, dokumenty, adresáře atd.
Jenže, taková náhrada je:
● nepřehledná,
● pravidelně neaktualizovaná,
● může se ztratit,
● těžko se sdílí v týmu
● a často tak složitá, že zaměstnance frustruje.
Největším problémem je rozdělení dat mezi více lidí, systémů a aplikací. Kvůli tomu není taková správa CRM příliš efektivní, a dokonce může vztahu se zákazníkem uškodit. Když například zákazníkovi volá obchodník podruhé, přestože už s kolegou proběhla určitá domluva. Takové jednání je neprofesionální a může zákazníka odradit.
CRM systém takový problém nepřipustí právě proto, že všechna data sdružuje na jednom místě dostupná kdykoliv a všem.
CRM systém vám ale dává spoustu dalších možností:
- Umožňuje vybudovat standardizovaný obchodní proces, který práci obchodníků výrazně zjednoduší, zefektivní, a navíc usnadní jejich kontrolu a hledání nedostatků.
- Pomůže s akvizicí nových zákazníků.
- Sledujete v něm průběh a stav aktuálních zakázek.
- Dohlížíte v něm na výkonnost a úspěšnost svých obchodníků a jejich zlepšování.
- Máte-li zákaznickou podporu, CRM systém díky přehledu o předchozí komunikaci zvyšuje její efektivitu a spokojenost zákazníků.
- Kromě akvizice zákazníků vám CRM systém pomůže také s retencí – udržením stávajících zákazníků. Navíc vám usnadní používání prodejních strategií zaměřené na stávající zákazníky typu cross sell nebo up sell.
- CRM systém také pomáhá najít nové cesty v marketingu. Databázi zákazníků v CRM systému, snadno rozdělíte do relevantních segmentů a oslovíte je ve vhodný čas správně cíleným obsahem.
Co umí CRM systémy a jaké mají funkce
Dobrý CRM systém má spoustu funkcí, které usnadňují využití, o kterém byla řeč v předchozím odstavci.
Co umí dobré CRM systémy?
Všechny informace o zákazníkovi máte na jednom místě
Využijete přehledné štítky a seznamy
Základní informace o zákaznících získáte automaticky
O zákaznících sbíráte dodatečné informace
Vždy máte přehled o úkolech
Sledujete obchodní případy
Celý tým má přehled o komunikaci se zákazníky
Máte k dispozici pravidelné reporty o obchodní činnosti
Pravidelné úkony systém dělá automaticky
Propojení s webovým formulářem
Jak vybrat nejlepší CRM
Už víte, k čemu je, jak vám pomůže a co by měl umět. Jak ale na trhu vybrat ten nejlepší CRM systém pro vaše podnikání?
Začněte tím, že si ujasníte, kdo bude CRM používat a zástupce těchto skupin k výběru přizvěte. Například obchodníky, marketéry, pracovníky zákaznické podpory – v podstatě všechny, kdo jsou v kontaktu se zákazníky. Ujasněte si, co od systému očekávají a jaké funkce si od něj slibují.
Definujte si:
- úkony, které se pravidelně opakují,
- všechny momenty, kdy se potkáváte se zákazníky,
- co všechno se zákazníky řešíte – obchod, marketing, podpora atd.
Poté si řekněte, jestli chcete cloudový systém, nebo CRM na vlastním serveru.
Všeobecně platí, že systém na vlastním serveru je náročnější na správu i finance a většinou k němu potřebujete i vlastního IT specialistu. Takové řešení se hodí pro robustní firmy a velké korporáty, které potřebují vlastní funkce, mohou si dovolit vlastní servery a nákladnou údržbu.
Pro menší firmy představuje jasnou volbu cloudové (on-line) řešení, které je výrazně levnější. Díky pokročilým technologiím je přitom zabezpečením i funkcemi často na podobné úrovni jako interní řešení.
A co cena?
CRM systém může stát pár stovek až desítky tisíc ročně, vše záleží na:
- funkcích,
- počtu uživatelů (zaměstnanců, kteří CRM využívají)
- a poplatcích za podporu a změny v systému
Řekněte si na začátku, kolik uživatelů bude systém používat a jaké funkce skutečně potřebujete. Jedině tak relevantně porovnáte cenu různých systémů. Ty totiž často nabízejí lákavou základní cenu, ale za pokročilé funkce, které potřebujete, si připlatíte.
Určitě už používáte aplikace na e-maling, fakturaci, nebo evidenci odpracovaného času. Tyto funkce a užitečná data nemusíte složitě přesouvat do nového robustního systému a zvykat si na jiné prostředí. Stačí si najít takové CRM, které snadno s dalšími aplikacemi propojíte.
CRM zdarma na zkoušku
Jak poznáte, jestli vám CRM sedí? Jednoduše si ho vyzkoušejte na pár týdnů. Kvalitní CRM nabízejí zkušební dobu.
Například systém Anabix CRM si vyzkoušíte na celý měsíc v plné verzi, takže v týmu vyzkoušíte všechny funkce a po 30 dnech si vyhodnotíte, jestli vám CRM vyhovuje.
Často však za 30 dní pořádně do všech funkcí neproniknete.
Proto si u s Anabix CRM domluvte také bezplatné úvodní zaškolení a představení všech funkcí.
Probíhá online a se systémem se tak seznámíte rychleji.