TOP 5 nejčastějších obtíží procesně neřízených firem
Přinášíme Vám souhrn účastníků obchodní snídaně, pořádané 20.2.2020 na téma „Řízení procesů a zvyšování výkonnosti firem v praxi“. Jedná se o detailní sondu do fungování firem, které pocházejí z oblasti výroby, automotive, personalistiky, ale také technologických oblastí či světa velkých, korporátních gigantů.
Nejen dnešní doba nám ukazuje nezbytnost práce s riziky. Jak je včas identifikovat, eliminovat a zároveň na ně být systémově připraven, pokud se budou opakovat krizové scénáře napříč celým světem tak, jako je tomu v těchto dnech.
Nejdedná se však jen o práci s riziky. Níže najdete ty nejčastější oblasti.
1. Nejednoznačné nastavení pravomocí a zodpovědností
- Půlka lidí z firmy pořádně neví, co má přesně v náplni práce a za co zodpovídá
- Při nástupu nových zaměstnanců mají problémy s jejich rychlým „nesystémovým“začleněním do firmy
- Při ukončení spolupráce se zaměstnanci odchází také většina jejich know-how a skaždým novým zaměstnancem začínají téměř od začátku. Firma se tak brzdí.
- Blízcí spolupracovníci neznají přesně své role a tápají, jak jsou jejich role provázanés jejich kolegy
- Kdysi někdo, někdy napsal všeobecnou směrnici, co kdo má dělat – tuto směrnici užve firmě ale hodně dlouho nikdo neviděl, natož aby s ní aktivně pracoval
- Zvykové právo aneb zvyk je železná košile – naše dobrá známá provozní slepota
2. Chaos v interních směrnicích
- Firma má dnes 180 zaměstnanců
- dalších 80 přibyde anebo ubyde skokově během následujících 2 měsíců
- Nikdo neví, kdo co má/bude mít na starosti
- Jak integrovat další závod (fúze 2 firem) do stávající organizačnístruktury a neztratit přehled a neprodělávat XY peněz denně?
- Institut vyvinění (jasně definovaná role daného zaměstnance)
3. Neodměňování zaměstnanců dle výkonnosti a dosažených výsledků
- Nedostatečné, správné, časté a důsledné vyhodnocování
- Všem stejně, jedním metrem – nedbá se na výkonnost ani výsledek
- Motivace zaměstnanců skomírá – „stravenky“ už dávno nejsoutahákem. Jsou fajn, ale stačí to??
- KPI je sprosté slovo
4. Firma rychle roste anebo naopak propouští své zaměstnance aneb zápisky na papír přestávají stačit a firmu je potřeba řídit v běžných i krizových scénářích
- Při „plochém“ řízení (organizační struktura) se často vytrácí přehled o chodufirmy, jednotlivých oddělení a zodpovědnostech za jednotlivé úkoly
- Při velkém počtu zaměstnanců začínají být směrnice v „papírové“ podoběnedostačující a vedou k chaosu
- Změnové procesy se musí přepisovat ručně a většinou se o nich nedozvívšichni. V tomto případě může docházet k velkým potížím, není-li firma řízena procesně a to jak při velkém nárůstu počtu zaměstnanců, tak I u opačného přípau, kdy dochází k masivnímu propouštění
5. „Nějaké“ procesy firma má, ale neřídí se podle nich
- Pokud už ve firmě dojde rozhodnutí, že bude řízena procesně, je nezbytné jenejprve důkladně popsat, tzv. formalizovat – nastavit je, uvést v život a představit je lidem v organizaci
- Poté začít nastavovat procesní metriky, KPI (klíčové ukazatelevýkonnosti organizace)
- Následně procesy optimalizovat, zkvalitňovat, zrychlovat azjednodušovat
Rezonuje s vámi některé z témat? Potřebujete vylepšit či zavést procesy ve vaší firmě? Chcete poradit s krizovým řízením v těchto nelehkých časech a zajímá vás, jak se již nyní chytře připravit příznivější období?
Ozvěte se nám. Přeji klidné dny a pevné zdraví.
S úctou, Jiří Souček, https://msolutions.cz
Jiří Souček, M Solutions SE
St, 08/04/2020 - 7:30
Komentáře